فصل سوم کتاب برنارد اسپیلکارو


"دین وراثت و تکامل"


دین ظاهرا پدیده عام و بشری است. در نتیجه باید به دنبال مکانیسم های روانشناختی باشیم که جنبه عام و جهانی دارند. اگر چنین مکانیسم هایی در کار باشد وجود آن ها موءید سهم تکامل در این جریان است.
لیکن نقش تکامل به طور غیر مستقیم از طریق آنچه دین برای مردم انجام می دهد ابراز می شود.زیرا تکامل به هر دلیلی به ما انسان ها مغز بزرگی اعطا کرده است تا خود را با مقتضیات زندگی تطبیق دهیم.
صرف نظر از اینکه مغز بزرگ ما چرا تکامل یافت،این نکته روشن است که از مغز می توان در اموری استفاده کرد که برای آن طراحی نشده است.گولد(۱۹۹۱)
این امر را کارافزایی می نامند.
که در آن اندام یا فرایندی فیزیولوژیکی را که برای منظور خاصی پدید آمده است می توان برای مقاصد دیگر هم به کار برد.
برحسب دیدگاه داروینی، انطباق اساسا هدفی دوگانه است. موجب بقای اندامگان ها و تولید مثل آن هاست.(دوکینز۱۹۷۶)
این اساس انتخاب طبیعی است و می توان نظر داد که دین ۳ نیاز اصلی را برآورده می کند.
این ۳ در مجموع عبارتند از نیاز های شخصی،انگیزشی و اجتماعی ما برای منظور خود این هارا نیاز به (معنا) (تسلط)
و ارتباط با دیگران یعنی (جامعه گرایی) می نامیم.
(تکامل و وراث)----->(معنا،تسلط،جامعه گرایی)----->دین!!
پیش از بحث درباره این عوامل ،لازم است در باب ارتباط میان تکامل و وراثت از یک سو و دین از سوی دیگر که ممکن است مستقیم یا غیر مستقیم باشد جهانی را مطرح کنیم.
ارتباط غیر مستقیم این ۲ را محتمل تر می دانیم.
داده هایی که به چنین احتمالی اشاره دارند نخست از شواهد دین در دوران "پارینه سنگی"بدست می آید.
به علاوه اگر چه اکثر مردم شناسان دین را پدیده ای خاص بشر می دانند.
نشانه هایی از فعالیت پیشا مذهبی را میان جانوران هم میبینیم .
مشاهدات گودال(۱۹۷۱)درباره جاندار گرایی و رفتار آیینی در میان شامپانزه ها نمودار علائم ابتدایی دین است.گودال بویژه اطوار جمعی بوزینه ها را توصیف می کند که به هنگام طوفان رو به آسمان انجام‌می دهندو سپس به راهپیمایی می پردازند ؛ نظیر این ۲ رفتار را در آداب مذهبی انسان نیز می توان دید.
این رفتارهای نخستی ظاهرا برآورنده برخی از نیاز هایی است که دین در مردم میکند.

نظریه یونگ در رابطه با روانشناسی دین

دیدگاه یونگ در رابطه با روانشناسی دین

نظریه زیگموند فروید در رابطه با روانشناسی دین

دین ,تکامل ,ها ,توان ,مستقیم ,هایی ,می توان ,غیر مستقیم ,که برای ,دین در ,عام و

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

serveer حفاظ و نرده استیل,آلومینیومی,شیشه ای ســـاهــــان levelmeasurement سیاست نوآوری اشعار اهلبیت اطهار چاهستان کجاست و چه ویژگی های دارد؟ گلچین بروزترین منابع در اینترنت هایپرصنعت پارسیان ماینر پسر آبی